Khamis, 17 Mac 2011

PANDUAN SKM-PPT (Bah.VII - Kaunseling)

Kaedah


4.1 Kaunseling merupakan pertemuan di antara PP-PPT dengan calon, di mana PP-PPT menerangkan kaedah pembangunan portfolio, jenis-jenis bukti dan tindakan yang perlu dilakukan oleh calon serta membincangkan tarikh dan tempat pertemuan seterusnya.

4.2 Portfolio yang telah dibangunkan oleh calon akan diserahkan kepada PP-PPT untuk tujuan penilaian. PP-PPT akan membandingkan semua bukti-bukti yang ada di dalam portfolio dangan keperluan profil tugasan NOSS. Sekiranya bukti-bukti tidak mencukupi, calon perlu mendapatkan bukti-bukti tambahan.

4.3 Proses kaunseling bagi calon Program Pegawai Latihan Vokasional I-031-3 , adalah termasuk menilai calon di dalam sesi mengajar (lesson practise) sebenar di tempat calon bertugas. PP-PPT juga perlu memberi khidmat nasihat kepada calon di dalam penyediaan Bahan Pengajaran Bertulis (WIM) yang akan dibentangkan oleh calon.

4.4 Proses kaunseling bagi calon DKM dan DLKM adalah termasuk memberi khidmat nasihat di dalam penyediaan Laporan Projek yang akan dibentangkan oleh calon.

4.5 Proses kaunseling dan penilaian boleh dibuat berulang kali sehingga PP-PPT dan calon bersedia untuk membuat keputusan tentang kelayakan SKM/DKM/DLKM atau PC. (PP-PPT hendaklah membuat laporan tentang kemajuan calon-calon di bawah seliaannya sehingga tamat tempoh kaunseling)


Tempoh

4.6 Calon dan PP-PPT bagi pemohon SKM diberi tempoh selama 2 bulan bagi melengkapkan proses kaunseling dan penilaian.

4.7 Calon dan PP-PPT bagi pemohon DKM/DLKM diberi tempoh 2 bulan bagi melengkapkan proses kaunseling dan 3 bulan lagi bagi calon untuk menyiapkan laporan projek.

4.8 Selepas tempoh ini, surat amaran akan dihantar kepada calon, dan salinannya kepada PP-PPT.

4.9 Surat penamatan akan dihantar kepada calon dan salinannya kepada PP-PPT jika calon gagal memberi alasan yang boleh diterima dalam tempoh satu (1) bulan dari tarikh surat amaran dikeluarkan dan bayaran tidak akan dikembalikan.

Tiada ulasan: