Khamis, 17 Mac 2011

PANDUAN SKM-PPT - (Bah. XI - Penilaian)

PENILAIAN

9.1 Penilaian portfolio calon oleh PP-PPT hendaklah dibuat secara sistematik.

9.2 Bukti-bukti yang disediakan mestilah dapat menggambarkan keterampilan calon bagi memenuhi keperluan setiap duti dalam NOSS berkenaan.

9.3 Semasa melaksanakan penilaian, PP-PPT boleh mengendalikan sesi soal jawab / temuduga bagi memastikan pengalaman dan keterampilan termasuk pengetahuan calon benar-benar memenuhi keperluan calon.

Ciri-ciri Penilaian bagi SKM Tahap 1-3

9.4 Bukti-bukti yang dikemukakan oleh calon mestilah sahih, boleh percaya dan mencukupi.

9.5 Sekiranya PP-PPT mendapati bukti tidak sahih atau tidak boleh percaya, PP-PPT berhak menolak bukti tersebut; jika bukti tidak mencukupi, PP-PPT boleh meminta calon mendapatkan bukti-bukti tambahan.

9.6 Sekiranya calon tidak dapat mengemukakan bukti-bukti tambahan maka calon hanya layak diberikan Penyata Pencapaian (PC).

9.7 Sekiranya calon mengemukakan bukti-bukti yang palsu, PP-PPT boleh mencadangkan pembatalan penganugerahan bagi duti dalam NOSS berkaitan kepada PPL-PPT atau mencadangkan kepada JPK supaya permohonan calon DIBATALKAN.


Ciri-ciri Penilaian bagi calon SKM Program I-031-3 (tambahan dari SKM Tahap 1-3)

9.8 Sekiranya calon tidak dapat mengemukakan bukti-bukti tambahan maka calon hanya layak diberikan Penyata Pencapaian (PC) dan calon tersebut tidak perlu melakukan pembentangan.

9.9 Selain itu, calon juga perlu menyediakan modul pembelajaran yang lengkap sebelum pembentangan dilakukan.

9.10 Calon perlu terampil seperti yang dikehendaki dalam Skim Penilaian Mengajar Teori Program I-031-3 dan Skim Penilaian Permohonan Program I-031-3 jika tidak, calon hanya layak mendapat PC.


Ciri-ciri Penilaian bagi calon DKM dan DLKM (tambahan dari SKM Tahap 1-3)

9.11 Sekiranya calon tidak dapat mengemukakan bukti-bukti tambahan maka calon hanya layak diberikan Penyata Pencapaian (PC) dan calon tersebut tidak perlu melakukan pembentangan.

9.12 Selain itu, calon juga perlu meyediakan laporan projek sebelum pembentangan dilakukan.

9.13 Calon perlu terampil di dalam pembentangan tersebut seperti yang dikehendaki di dalam Skim Penilaian Pembentangan DKM/DLKM (JPK/PPT/1009) seperti di dalam Lampiran E.

9.14 Jika di dapati tidak terampil, calon hanya layak mendapat PC.

Tiada ulasan: